Het opstijgen van een vliegtuig is altijd een indrukwekkend moment, zowel wat betreft de keuze van de uitrusting als de toename van geluid en trillingen. Toch is er maar één ding dat misschien vreemd lijkt: waarom doen luchtvaartmaatschappijen de lichten aan boord uit tijdens deze cruciale fase van de vlucht?
In dit artikel onderzoeken we enkele redenen waarom vliegtuigen hun lichten uitdoen bij het opstijgen – met verklaringen die veel verder gaan dan alleen het toestaan van passagiers om te slapen.
Veiligheid eerst
Een van de belangrijkste redenen waarom de lichten tijdens het opstijgen worden uitgeschakeld, houdt verband met de veiligheid van passagiers. In het geval van een noodevacuatie zou het voor cabinepersoneel en passagiers veel moeilijker zijn om snel hun weg te vinden door het donkere of slecht verlichte gangpad.
Verbeterde zichtbaarheid van nooduitgangen
Wanneer het licht wordt verminderd, zijn verlichte nooduitgangborden beter zichtbaar, waardoor een snelle evacuatie wordt vergemakkelijkt. Bovendien kunnen bemanningsleden hierdoor snel passagiers identificeren die mogelijk hulp nodig hebben tijdens de evacuatie.
Aanpassing van de ogen aan het donker
Het duurt enige tijd voordat onze ogen zich aan de duisternis hebben aangepast en onze omgeving duidelijk kunnen onderscheiden. Door de lichten uit te doen tijdens het opstijgen, zorgt dit ervoor dat alle passagiers hun ogen al aan het donker hebben aangepastin het geval dat een noodevacuatie nodig is.
Waarom zet je niet gewoon de helderheid lager?
Je vraagt je misschien af waarom vliegtuigen geen gedimd licht gebruiken in plaats van hun lichten volledig uit te schakelen tijdens deze cruciale vluchtfasen. Het antwoord is simpel: ook al zijn veel vliegtuigen uitgerust met lampen die qua helderheid kunnen worden aangepast, toch kunnen ze tijdens een noodsituatie een gevaar vormen.
Het uitschakelen van de lichten vergroot dus volledig het vermogen van passagiers en bemanningsleden om zich te concentreren op het pad naar de nooduitgangen, in plaats van te worden afgeleid door ongebruikelijke of potentieel schadelijke lichtbronnen voor hun snelle evacuatie.
Energiebesparing en verminderde belasting van motoren
De startfase van een vliegtuig is zeer veeleisend wat betreft het vermogen dat de motoren nodig hebben. In feite moeten ze voldoende kracht leveren om het apparaat van de grond te tillen en een veilige hoogte te laten bereiken.
energie besparen
Door de lichten tijdens het opstijgen uit te doen, is het mogelijk om de totale energiebehoefte van het vliegtuig te verminderen en zo de vraag naar de motoren te minimaliseren. Dit zorgt voor een betere distributie van energie om andere belangrijke vluchtfuncties te garanderen.
Verminderde belasting van motoren
Aan de andere kant, wanneer een vliegtuig tijdens het opstijgen met een incident te maken krijgt, kunnen de motoren aan een hoge mate van stress worden blootgesteld. Door de lichten uit te doen, wordt deze werklast over de verschillende elektronische componenten van het apparaat verdeeldwaardoor de kans op ongelukken als gevolg van plotselinge storingen of stroomstoringen in het vliegtuig wordt verkleind.
Een comfortabele omgeving voor passagiers
Hoewel dit niet de belangrijkste factor is achter deze praktijk, valt niet te ontkennen dat het uitschakelen van de cabineverlichting kan bijdragen aan het comfort van de passagiers tijdens deze cruciale momenten van de vlucht. Zwakke of donkere verlichting kan inderdaad helpen de zorgen en angst die sommige reizigers tijdens het opstijgen voelen, te verlichten.
Bovendien kan deze daling van het licht voor degenen die tijdens hun vlucht willen slapen, feitelijk een ideale omgeving creëren om rust te vergemakkelijken. Dit zal natuurlijk van ieder individu afhangen – voor sommigen zal slapen in totale duisternis de voorkeur hebben, terwijl anderen gevoelig kunnen zijn voor plotselinge veranderingen in het licht en zich verdrietig voelen.
samengevat
Concluderend: er zijn verschillende redenen waarom vliegtuigen hun lichten uitschakelen tijdens het opstijgen. De veiligheid van passagiers is de voornaamste zorg, op de voet gevolgd door verstandig energiebeheer aan boord en ten slotte een zorg voor algeheel comfort voor reizigers tijdens deze cruciale fase van de vlucht.
Het is daarom van essentieel belang dat luchtvaartmaatschappijen deze maatregel blijven toepassen, net zoals het noodzakelijk is dat passagiers de redenen achter deze beslissingen begrijpen – zodat iedereen in alle rust en veiligheid kan reizen..